ما جوانی دانه را چگونه تداوی میکنیم؟

بخار روی یا جوانی دانه شایعترین مرض جوانی است. احصائیه های مختلف نشان داده است از هر پنج جوان چهار آن مصاب جوانی دانه میباشند. ولی جوانی دانه در ۸۰ فیصد حالات خفیف بوده و نیاز به تداوی ندارد اما در یک تعداد اشخاص(۲۰فیصد جوانان ) جوانی دانه شدید بوده نیاز به تداوی منظم و دوامدار دارد. 

در یک تعداد حالات خصوصا در حالات خفیف جوانی دانه را میتوان صرف با استفاده از مراقبت های جلد (برای دیدن کلیک کنید) کنترول نمود.
اما در یک تعداد حالات دیگر جوانی دانه یا بخار روی  بصورت متوسط شدید بوده و نیاز به تداوی دوایی دارد و با استفاده از تداوی منظم بهبودی میآید. 
جوانی دانه با شدت متوسط

در یک تعداد حالات اختصاصی جوانی دانه شدید و با دوا های معمولی تداوی آن نتیجه بخش نمیباشد در چنین حالات تداوی اختصاصی دوایی بعد از تکمیل معاینات خون صورت میگیرد و جوانی دانه با تداوی سه الی شش ماه برطرف بهبودی میرود.

در حالات دیگر که جوانی دانه شدید ویا  متوسط که  با تداوی معمولی بهبودی نمی یابد را میتوان  با تداوی های فزیکی از بین برد این تداوی ها که فعلا در کلینک ما و تعداد انگشت شماری از کلینیک های دیگر صورت میگیرد که قرار ذیل تشریح میگردد. 

۱. لایه برداری کیمیاوی
درین طریقه بعد از شستن جلد مواد مخصوص مانند اسید های میوه یی، اسید های بتا هایدرکسی، TCA و سایر مواد لایه بردار ( Peeling agents ) به جلد به مدت محدود استفاده شده و با خاصیت جدا سازی حجرات مرده از سطح جلد و دهانه پیاز مو سبب باز شدن مجرا غدوات چربی گردیده و چربی تولید شده درین غدوات بصورت نارمل جریان یافته و در تحت جلد ذخیره نمیگردد.
لایه برداری برای تداوی جوانی دانه
  لایه برداری رول بسیار مهم در وقایه از جوانی دانه داشته و جوانی دانه متوسط تا شدید را به راحتی و در مدت کوتاه تداوی مینماید.  این تداوی هر دو هفته بعد یکبار صورت گرفته و  به چهار الی شش بار تداوی نیاز است. 

۲. میکرودرم ابریشن 
درین طریقه از ماشین میکرودرم ابریشن استفاده میگردد. این ماشین با سکشن قوی و سطح درشت که حاوی براده الماس میباشد حجرات مرده جلد را از سطح جلد و سوراخ های پیاز مو خارج نموده و مانند لایه برادری سبب باز شدن مجرای چربی جریان نارمل آن میگردد. همچنان برای کاهش داغ های جوانی دانه و لکه های بعد از التیام جوانی دانه موثر میباشد. 
این میتود هر دو هفته بعد یکبار اجرا گردیده و سه الی چهار بار آن برای تداوی جوانی دانه کافی میباشد. 

۳. لیزر درمانی و لایت Light therapy 
در این اواخر مطالعات زیادی نشاندهنده تاثیر مثبت IPL در تداوی جوانی دانه است درین روش که هر ۲۰ روز بعد یکبار صورت میگرد جلد معروض به شعاع آی پی ال گردیده شعاع آن توسط پورفیرین تولید شده توسط P. ACNE جذب گردیده و سبب تخریب این باکتری که رول کلیدی را در ایجاد بخار روی دارد میگردد. IPL بر علاوه اینکه در تداوی جوانی رول مهم دارد در تداوی داغ های سرخرنگ لکه های قهوه یی و تا حدودی در داغ های عمیق جوانی دانه نیز از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد. 
همچنان درین اواخر از نور های آبی Blue light و red light نیز در تداوی جوانی دانه استفاده شده که مکانیزم تاثیر آن مشابه به شعاع IPL میباشد.

۴. کومیدون اکستراکشن(کشیدن بخار های زیر جلدی)
یکی از جمله بخار های که در جوانی دانه های بوجود می آید کومیدون ها اند که بشکل دانه های سر سیاه ( کومیدون های باز) و دانه های سر سفید( کومیدون های بسته) کومیدون های باز اکثرا با تداوی دوایی و یا میکرودرمابریشن از بین میروند ولی کومیدون های بسته معمولا به شکل بخارهای های زیر پوستی طولانی مدت دیده میشوند که معمولآ با تداوی دوایی بهبودی نمی یابند در چنین حالات معمولا کومیدونها( دانه های زیر جلدی) باید کشیده شوند که با استفاده از لیزر، الکتروکواتری یا سوزن سوراخ شده و محتوی چربی که در زیر جلد محصور مانده خارج میشود.
۵. جراحی دانه های بزرگ 
بخار های بزرگ معمولا با تداوی کمتر جواب میدهد که نیاز به تخلیه بخار و تزریق مواد استروییدی دارد. 

نظرات

‏میمونه گفت…
تشکر از معلومات تان من دو بار لایه برداری کردم زیاد نتیجه گرفتم بخار ها کم شده است اما لکه های کاملا ازبین نرفته است آیا روش دیگری وجود دارد که داغ های جوانی دانه را کاملا از بین ببرد.
Arvin skin hospital گفت…
تشکر از شما
شما بعد از ختم مراحل لایه برداری و یا در صورتیکه بخار های تان با دو مرحله کاملا از بین رفته باشد میتوانید از میگرونیدلینگ استفاده کنید که سبب از بین رفتن لکه های تا حد قابل ملاحظه خواهد گردید.
انا داغهای فرورفته که زیاد عمیق باشد بین ۵۰ تا ۷۰ فیصد از بین رفته و کاملا از بین نمیرود.
چیزی که بعد از بهبود بخار ها جوانی دانه لازم است تداوی تعقیبیه است که در صورت عدم استفاده از آن شاید بخار ها دو باره سر بزند.

 برای تداوی جوانی انه و داغهای آن با ما به تماس شوید

شفاخانه جلدی آروین

شفاخانه جلدی امید کارا

مطالب بیشتر