بخار روی یا جوانی دانه چیست؟

اکنه یا جوانی دانه مرضیست که اکثرآ جوانان را مصاب ساخته و مرض متصف است با بوجود آمدن دانه های کوچک با سر سفید، دانه های سر سیاه و بخار های سرخ و بالاخره دانه های پر چرک که اکثرآ در روی و گاهی هم در سینه و نواحی پشت یا نواحی ظهری بوجود مییاید

مرض بیشتر درسنین 14 الی 25 سالگی دیده شده مرض بیشتر نزد افرادی دیده میشود که دارای جلد چرب میباشند البته مرض طوری آغاز میگردد که ابتدا دهنه غدوات تولید کننده  چربی جلد بسته شده سبب میگردد تا چربی تولید شده خارج نگردیده و در داخل غده تراکم نماید که سبب بو جود ادمدن دانه های با سر سفید میگردد دربعضی حالات دهنه غده چربی در اثر فشار از سبب تراکم شحم در داخل غده باز گردیده و بشکل دانه ی سر سیاه دیده شده درحالیکه در موارد دیگر دهنه غده باز نگردیده و سبب میشود تا شحم بیشتر در داخل غده تراکم نموده که این تراکم شحم محیط مناسب برای نشونمای باکتریها بوده و نشونمای باکتریها سبب میگردد تا دانه ها بزرگتر گردیده و التهاب در آن بوجود آید. که در این حالت دانه برنگ سرخ دیده شده و بزرگتر از دانه های سر سیاه میباشد.
 در مراحل پیشرفته دانه های بزرگ که مملو از قیح یا چرک میباشد بوجود امده و در نهایت دانه ها توسط مریض و یا بصورت خودبخودی پاره گردیده و چرک‌آن تخلیه میگردد.
 بقایای مرض به سه  بده میشود:
۱. شکل لکه های سرخ یا  قهویی رنگ که با مرور زمان از بین میرود. 
۲. داغ های فرو رفته که با مرور زمان بصورت نسبی از عمق آن کاسته شده اما بدون تداوی از بین نمیرود. ۳. حالات شدید سبب بوجود آمدن کیلویید میگردد که عبارت از برجستگی سختی میباشد که در جای دانه های بزرگ قبلی بوجود آمده و به تدریج بزرگ میگردد وسبب خرابی در شکل صورت میگردد.




فکتور های که سبب تشدید جوانی دانه میگردد:
اینها عبارت اند از:
۱. تشویشهای روحی روانی 
۲. چرب نمودن روی و موی
۳.  استفاده از مواد ارایشی جوانی دانه زا 
۴. در بسیاری از موارد بعضی از غذا ها نیز سبب تشدید مرض میگردد.
 ۴. کندن و دستکاری دانه 
۵. استفاده از دوا های خودسرانه بدون مشوره متخصص جلدی 
۶. بعضی دواهای خوراکی گروپ استروییدی 
۷. عدم مراقبت لازم از جلد و عدم استفاده از فیسواش و صابون مناسب. 
۸. مشکلات هورمونی مثلا در ختر خانم های مصاب کیست تخمدان هستند. 

جوانی دانه از دیگاه عوام

۱. میگویند جوانی دانه بعد از عروسی از بین میرود؟

البته در این مورد باید گفته شود که عمل عروسی هیچ تاثیری بالای جوانی دانه ندارد اما سن عروسی که آکثرآ در زمانی که مرض جوانی دانه به طرف بهبودی میرود تاثیر اصلی داشته و اینکه عروسی سبب بهبود مرض گردد هیچ دلیل علمی ندارد.


۲. میگویند تداوی موثر برای جوانی دانه وجود ندارد؟

جوانی دانه مرضیست که بصورت قطعی قابل تداوی بوده اما مرض باید به مدت طولانیتری تداوی گردد که اکثرآ این مدت را سه تا شش ماه ذکر مینمایند اما در بعضی موارد این مدت بیشتر از شش ماه و یا بیشتر دوام کند. قابل یادآوریست که مریضان در هنگامی که تحت درمان قرار دارند و بعد از قطع تداوی باید از فکتور های تشدید کننده مرض که توسط داکتر معالج شان برایشان تذکر گردیده ویا خودشان دریافته اند باید خوداری نمایند. البته قابل یادآوریست که کوریکه قبلآ ذکر گردید جوانی دانه مرضیست که در صورت عدم تداوی نیز بعد از مدتی شفایاب میگردد اما تداوی به منظور جلوگیری از بقایای مرض که عبارت از لکه های جلدی، ندبات فرورفته و حتی برجسته جلدی و بالاخره بدشکلی باید حتمآ صورت گیرد

چه باید کرد

۱. روی خود را حد اقل دوبار در روز با آب شیر گرم بشویید
۲. از غذا های که سبب تشدید مرض شما میگردد اجتناب نمایید.
۳. کوشش کنید تا راحت زندگی نمایید تشویش سبب تشدید مرض شما میگردد.

چه نباید کرد
۱. روی و موی خود را با روغن چرب ننمایید.

۲. دانه ها را فشار ندهید.
۳. از استفاده مواد ارایشی جوانی دانه زا اجتناب نمایید ( مواد آرایشی که سبب تشدید مرض تان میگردد)

۴. خود سرانه و بدون مشوره داکتر از هیچ دوا استفاده ننمایید بعضی دوا ها ممکن در شروع سبب بهتر شدن جوانی دانه گردد اما در نهایت با قطع دوا و یا با استفاده طولانی مدت این دواها مرض شما شدید تر گردیده و ممکن سبب بروز عوارض وخیم گردد.
در جریان تداوی مواجه شدن با آفتاب را به حد اقل برسانید


   


نظرات

‏احمد جواد غیاثی گفت…
تشکر از معلومات تان
‏مرسل گفت…
تشکر داکتر صاحب.
مطالب جالب و اولین بار است که چنین وبسایت طبی جامع افغانی را میبینم. امیدوارم سایر داکتر صاحبان هم معلومات شانرا به این طریق با هموطنان خودداری سازند.
‏سمیرا سعیدی گفت…
آیا جوانی دانه با استفاده از کریم بتامیتازون جور میشود من استفاده کردم اول خوب شده بودم حالا دوباره بیشتر شده.
چی کنم
Arvin skin hospital گفت…
تشکر از تمام دوستان
آنا در جواب سمیرا جان باید گفته شود استعمال بتامتازون در جلد وجه کاملا ممنوع بوده استفاده از آن سبب سرخی و سوزش روی، رشد مو های اضافی، ایجاد مویرگها در صورت، تشویش بخار جوانی دانه و رشد موهای اضافی میگردد پس بهتر است هرگز از آن استفاده نکنید.
ممنون
‏سمیرا سعیدی گفت…
تشکر روی مه هم سرخ میشود و هم سوزش پیدا کرده است چی کار کنم.
‏ناشناس گفت…
سلام
با چقدر پول میشود درمان کرد جوانی دانه را
Arvin skin hospital گفت…
بستگی به شدت جوانی دارد چون نیاز به چند ین بار تداوی دارد و دواهای مختلف نسبت به شدت جوانی دانه توصیه میگردد مشکل است تا هزینه تداوی برآورد گردد.
ممنون

 برای تداوی جوانی انه و داغهای آن با ما به تماس شوید

شفاخانه جلدی آروین

شفاخانه جلدی امید کارا

مطالب بیشتر